Setelah sekian lame pria ku itu membeli getah...dengan rasminya getah telah diambil alih pada hari ini 24 Dec 2008 without any sign. Tak perlu komen panjang..Isn't it certain things better left unsaid? Anggap je bukan rezeki kami lagi..yang pasti peristiwa ini lah menjadi titik tolak aku memulakan project cendawan tiram kelabu. At first jenuh juga memikir ape yang nak dibuat untuk pria yang satu ini. Hasil daripada surfing dan menilai beberape hari...akhirnye CONFIRMED buat PROJECT CENDAWAN secara mini (mini aku ni betul2 pada skala yg sgt kecil)

For the whole week kerja aku hari2 meng'google' segala jenis info pasal cendawan. Banyak juga data2 yang telah dicompilekan untuk menjadi bahan rujukan sang pria. Now his part la pulak to read and to understand the whole process about this project. Kami tidak menghadiri sebarang kursus sebab tiada budget untuk kursus..walaupon daripada blogger2 cendawan kebanyakkannye bermula dengan menghadiri kursus yang dianjurkan oleh usahawan2 cendawan...kami terpaksa mengenepikan keperluan itu kerana kami betul2 tiada modal.

WhY Must CeNDaWan?

Mmmmm...daripada pembacaan di blog2 yang ade..rumusan yang aku buat kenapa nak buat project tanam cendawan :


  • Boleh mulakan dengan seberapa modal yang mampu.
  • Boleh buat dimane2 (ni penting untuk orang yang takde tanah dan duduk di taman perumahan)
  • Boleh buat secara 'solo' (tak payah la pakai pekerje di peringkat macam aku ni)
  • Tak memerlukan masa yang panjang (ni sangkaan aku before the project started)
  • Pasaran tak berape susah
  • Berisiko rendah...kot2 tak laku aku plan makan sendri je :-P

PeNGuMPuLAn MODAL bErMULa

Selain daripada merancang project ni...aku kene pikir juga pasal modal permulaan..kumpul2 sane sini berserta doa serta kesungguhan..Allah swt telah memudah kan perjalanan awal project ini..alhamdulillah..

Newer Post Home